بهداشت و مراقبت از بدن, تناسب اندام و تغذیه, سبک زندگی, محصولات بهداشتی, مراقبت و سلامتی

مراقبت از پوست های خشک

خشکی پوست دست و صورت

همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، مراقبت های روزانه از پوست باید با توجه به نوع پوست انجام شود. پیشتر در مورد مراقبت از پوست های چرب و لزوم آن توضیح داده شد. در این مطلب، به خشکی پوست و علل رسیدگی روزانه به آن ها خواهیم پرداخت.

افراد دارای پوست خشک، اگر به مراقبت های روزانه  اهمیت ندهند، ممکن است به خارش، تشدید خشکی، پوسته پوسته شدن، شاخی شدن و التهابات و قرمزی پوست دچار شوند. این عوامل با تابش مستقیم نور خورشید و عوامل محیطی همانند هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد، گرد و غبار، کمبود مواد معدنی، مغذی و ویتامین ها، شستشو با آب داغ  می توانند تشدید شوند.

لذا رسیدگی و داشتن روتین مراقبت های روزانه  جهت جلوگیری از بروز مشکلات پوستی، امری ضروری است.

 

تاثیر نوشیدن آب در خشکی پوست

 

نکات مختلفی برای مراقبت وجود دارد، که با رعایت روزانه آن ها می‌توانید پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید، برخی از آن ها عبارتند از:

  • رعایت اصول شستشوی پوست و عدم استفاده از شوینده های صابونی:

شستشو این نوع پوست ها، به دلیل حساسیت، مستعد خشکی بیشتر و بروز التهابات پوستی باید به درستی انجام شود. شستشوی بیش از حد این نوع پوست، به آن صدمه زده و خشکی آن را چندین برابر می کند. استفاده از آب داغ نیز به نوبه خود باعث تشدید  آن می شود.

اگر پس از شستشو، از حوله برای خشک کردن پوست خود استفاده می کنید، لازم است بدانید که آن را به آرامی روی پوست خود قرار دهید و از کشیدن آن روی پوست و فشار دادن آن جدا خودداری کنید.

شستشو  تنها با دست کافیست و نباید برای این کار از لیف که می تواند به تشدید آن منجر شود، استفاده شود. همچنین استفاده از شوینده های صابونی و حاوی سود سوز آور، به دلیل قلیایی کردن محیط پوست وبه هم زدن  pH طبیعی پوست، به مرور باعث خشکی بیشتر، پوسته پوسته شدن و دیگر معضلات پوستی خواهد شد. لذا حدالامکان برای شستشوی پوست خود از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید.

 

 

  • استفاده از مرطوب کننده ها و آبرسان ها را به هیچ عنوان فراموش نکنید:

یکی دیگر از موارد مهم در روتین مراقبتی پوست های خشک وخیلی خشک، استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده های مخصوص ابن نوع پوستها می باشد.

این محصولات، بدلیل حضور ترکیبات موثر در فرمولاسیون خود، می توانند با ایجاد لایه ای محافظتی روی پوست، از تبخیر و از دست رفتن آب در سلول های پوستی جلوگیری نموده و با به دام انداختن رطوبت در پوست، طراوت آن را حفظ کنند.

 

انواع مرطوب کننده ها برای خشکی پوست

 

  • توجه به ترکیبات محصولات آرایشی بهداشتی و pH آنها:

ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی و درصد آنها باید مناسب با نوع پوست افراد باشند.

افرادی که پوست آن ها خشک است، بهتر است از محصولاتی که دارای روی، هیالورونیک اسید و سرامیدهست استفاده کنند. انواع ویتامینها بخصوص ویتامینهای B5، C، E و A، اسیدهای چرب مانند امگا3، کلاژن و الاستین موضعی، گلیسیرین مفید هستند. همچنین ترکیبات گیاهی مانند روغن آووکادو تاثیر بسزایی برای خشکی دارند.

روغنها و عصاره های گیاهی، اغلب عوارض جانبی مانند حساسیت و قرمزی پوست ایجاد نکرده و گزینه مناسبی به جای محصولات شیمیایی می باشند.

همانطور که در بالا اشاره شد، pH محصولات یکی از عوامل مهم در انتخاب محصولات آرایشی بهداشتی برای این نوع پوست ها محسوب می شود. pH یا اسیدیته طبیعی پوست معمولا در حدود 4.7 الی 5.75 و کمی اسیدی می باشد.

هر عاملی که این تعادل آن را به هم بزند، به بروز معضلات  پوستی مانند خشکی بیش از حد می انجامد. پس حتما در محصولات آرایشی و بهداشتی به مقدار pH  در روی بسته بندی  توجه کنید.

 

خشکی پوست و کمبود ویتامین

 

  • استفاده از ضد آفتاب:

همه افراد باید از ضدآفتاب های متناسب با نوع پوست خود استفاده کنند. استفاده از این محصولات، در مورد افرادی که دارای پوست خشک صورت هستند، ضروری میباشد.

این افراد لازم است بدانند که تابش نور خورشید به خشکی بیشتر پوست صورت و دست آن ها منجر می شود.  تا حد امکان از قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید. حتما از ضدآفتاب های مناسب استفاده کنند.

لوسیونهای ضد آفتاب برای پوست های خشک مناسب تر هستند. به دلیل وجود ویتامین 5B باعث رطوبت رسانی سریع تر و نرم شدن پوست و بهبود در طول زمان کمتر  می شود. شما می توانید با استفاده از این لینک  لوسیون های ضد آفتاب دیجی نلا را مشاهده کنید.

 

تاثیر ضدآفتاب برای پوست های خشک

 

  • به مقدار کافی آب بنوشید :

کمبود آب در بدن و پوست، میتواند باعث خشکی و آسیب پوست بدن شود و یا آن را تشدید کند. پس حتما در طول روز به مقداری کافی آب بنوشید باعث حفظ سلامت پوست خود شوید.

نوشیدن آب و خشکی پوست

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید