بهداشت و مراقبت از بدن, محصولات بهداشتی, مراقبت و سلامتی

فواید پاکسازی پوست با تونر

پاکسازی پوست با تونر

پاکسازی پوست با تونر:

روتین پوستی با تونر

امروزه مراقبت از پوست و رسیدگی به آن، دغدغه بسیاری از افراد به خصوص خانم ها می باشد. به جرات می توان گفت، تونر به عنوان ضرورت روتین پاکسازی پوست به شما کمک می کند، تا پوستی سالم، شاداب و شفاف داشته باشید. ضمنا دقت کنید، همانطورکه درمورد میسلار واترها توضیح داده شد، میسلار واتر و تونر دو محصول متفاوتند و بایستی از هردوی آن ها در روتین روزانه برای پاکسازی پوست استفاده کرد.

 

تونر چیست؟

 تونر چیست؟

 

تونرها، محصولاتی هستند که بعد از پاکسای پوست صورت بخصوص پس از پاکسازی آرایش، برای حفظ تعادل pH  پوست صورت استفاده می شوند. در واقع pH پوست به طور طبیعی در حدود 5 الی 6 و اسیدی می باشد. زمانی که با صابون ها یا سایر پاک کننده صابونی پوست را می شوییم، تعادل pH پوست بهم میخورد و تونر می تواند به بازیابی این تعادل کمک کند.

علاوه بر این، تونرها حاوی ترکیباتی مغذی و مفید، همانند آنتی اکسیدان، برای حفظ سلامت پوست می باشند و هنگام پاکسازی بدون  آسیب به پوست، آن را مرطوب و موجب رفع خشکی و آبرسانی پوست می شوند.

از دیگر تاثیرات مفید تونرها بر پوست می توان به ایجاد لایه محافظ روی پوست، رفع چربی های اضافی روی آن، کمک به بسته شدن منافذ باز، به خصوص در افراد مستعد به آکنه و جوش، نرمی، شادابی و احیای پوست اشاره کرد. تونرها انواع مختلفی دارند و با توجه به ترکیبات موجود در داخل فرمولاسیون آن ها، می توانند برای لایه برداری پوست نیز موثر باشند.

 

ضرورت استفاده از تونرها:

تونر پاک کننده آرایش

 

در واقع بهتر است بگوییم که یک تونر می تواند برای پوست شما معجزه کند. برخی از فواید آن عبارتست از:

  • آخرین آثار روغن و چربی اضافی پوست، آرایش و کثیفی را از بین می برد.
  • منافذ پوست را کاملاً تمیز کرده و تنگ می کند. در واقع تونر نوعی جمع کننده منافذ پوستی می باشد.
  • تعادل pH طبیعی پوست را بازیابی می کند.
  • پوست را برای جذب بهتر مرطوب کننده ها و روتین های بعدی پوستی آماده می کند.

تونرها چگونه می توانند به سلامت پوست کمک کنند؟

 

سلامت پوست بااستفاده تونر

 

تونرها که به صورت مایع هستند، می تواند به سرعت جذب پوست شده و سلول های مرده پوست را از بین ببرد. همچنین تونرها می توانند پوست را آبرسانی و مرطوب کنند و به عنوان یک پرایمر برای مابقی مراحل روتین روزانه پوستی مطرح شود. با توجه به نقش بالای این مایع پاک کننده برای حفظ سلامتی پوست، آن را به عنوان زنگ خطری برای پوست خود در نظر بگیرید و در شروع روز حتما در روتین خود آن را لحاظ کنید.

 

اکنون متوجه شدید که تونر پوست چیست، اما چه زمانی بایستی از آن استفاده کرد؟

 زمان استفاده از تونرها:

زمان صحیح پاکسازی پوست با تونر

 

بهترین زمان استفاده از تونرها، صبح ها و شب ها می باشد. بنابراین شما می توانید تونر را به برنامه روزمره خود بیافزایید و صبح و شب از آن استفاده کنید. علت استفاده از تونر صبح ها این است که، تونر به ایجاد پایه ای طبیعی و سالم برای قبل آرایش در طول روز کمک می کند. در شب ها و در هنگام قبل خواب نیز، تونر نقش مهمی را در  تمیز نمودن و تغذیه پوست ایفا می کند.

 

روش صحیح پاکسازی پوست با تونر:

 

روش صحیح پاکسازی پوست با تونر

 

صورت را با پاک کننده ملایم بشویید و خشک کنید. مقدار کمی تونر را روی کف دست خود بریزید و روی صورت خود بمالید. می توانید آن را بر روی یک تکه پنبه و یا پد پاک کننده آرایش از جنس پنبه، نیز ریخته و به آرامی آن را روی تمام صورت خود بمالید. برای تاثیر بیشتر، می توانید پنبه یا پد مورد نظر آغشته به تونر را پس از مالیدن کامل بر روی پوست، در حد چند ثانیه به پوست فشار داده و چند ثانبه صبر کنید، تا تمام تاثیرات آن را به مرور مشاهده کنید.

آیا بعد از استفاده از تونر، پوست را باید شست؟

 

آیا بعد از استفاده از تونر، پوست را باید شست؟

 

بسیاری از افراد این سوال را با خود می پرسند، اما برای پاسخ به این سوال باید گفت که خیر. تونر را دقیقا پس از پاکسازی پوست استفاده می کنیم و پس از استفاده از آن، نیازی به شستشو وجود ندارد.

 

استفاده از تونر عوارضی دارد؟

 

عوارض تونر

 

خیر. به طور کل تونر ها عوارض جانبی برای مصرف کننده ایجاد نمی کنند، اما به صورت یک قانون کلی حتما ترکیبات و مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر را به دقت مطالعه کنید، تا از حساسیت پوست خود با مواد به کار برده شده در آن مطلع شوید. به علاوه اگر پوست حساسی دارید، می توانید قبل استفاده از تونر بر روی پوست صورت، آن را بر قسمت کوچکی از دست خود امتحان کنید و در صورت عدم حساسیت، از آن بر روی صورت استفاده نمایید. همچنین برای جلوگیری از حساسیت و عوارض، می توانید از تونرهای فاقد الکل و اسانس استفاده کنید.

 

مراحل صحیح مراقبت از پوست و  بهترین روتین روزانه پوست:

مراحل روتین پوستی و پاکسازی پوست با تونر

 

اگر می خواهید روتین پوستی خود را به ترتیب و کاملا اصولی انجام دهید، شما می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • اولین مرحله همیشه پاکسازی پوست است. در ابتدا شما باید پوست خود را با شوینده ای مناسب بشویید. این شوینده می تواند انواع صابون ها، پاک کننده و شوینده های غیر صابونی و غیره باشد.
  • دومین مرحله، استفاده از تونر است. تونر می تواند به منقبض کردن و کوچک کردن منافذ پوستی کمک کرده و مقدمه ای بر سایر روش های روتین پوستی باشد. نکته اصلی: در استفاده از تونرها این است که تونر خود را در عرض یک دقیقه پس از پاکسازی بمالید. زیرا مواد فعال موجود در فرمولاسیون تونر، هنگام مرطوب بودن پوست،  بهتر می توانند به پوست شما نفوذ کنند.
  • مرحله سوم، استفاده از ماسک ها و لایه بردارهای صورت است. انواع ماسک های صورت در سایت دیجی نلا موجود بوده و می توانید با بررسی خواص، ویژگی ها و توجه به نوع پوست خود از انواع آن ها بهره مند شوید.
  • استفاده از سرم های مخصوص پوست صورت، مرحله بعدی روتین پوستی است.
  • مرطوب کننده و محصولات مناسب برای زیر چشم و دور چشم
  • مرحله آخر استفاده از پرایمرها و شروع آرایش و یا استفاده از محصولات آرایشی می باشد.

 

تونر، برای پاکسازی چه نوع پوستی مناسب است؟

 

انواع تونر برای پوست های مختلف

 

تونر، مخصوص افراد خاص با پوست نرمال نیست و همه افراد می توانند، با توجه به نوع پوست خود از آن استفاده کنند. در افرادی که پوستی چرب و مختلط دارند، به دلیل تنظیم و کنترل ترشحات چربی، بایستی حتما در روتین مراقبتی روزانه پوست خود قرار دهند. به علاوه تونر برای افرادی با پوست خشک و خیلی خشک نیز مناسب است. زیرا به تامین رطوبت و آبرسانی پوست کمک کرده و در حفظ سلامتی و شادابی آن موثر است.

 

انواع تونر:

انواع مختلف تونر

 

تونرها انواع مختلفی دارند و باید از هر نوع آن ها با توجه به نوع پوست خود و نوع عملکرد آن استفاده کنید. انواع آن عبارتند از:

امروزه سه نوع اصلی تونر در بازار موجود است:

  • فرمول های مبتنی بر الکل
  • بر پایه گلیسیرین یا گلیکول
  • بر پایه آب

 

از چه نوع تونر استفاده کنم؟

 

بهترین تونر برای پوست

 

همانطور که پیش تر گفته شد، همه تونرها یکسان ساخته نمی شوند. برخی از تونرها می توانند پوست را بسیار خشک کنند، زیرا قبلاً حاوی غلظت بالایی از الکل برای حذف چربی اضافی پوست دارند. اگر می خواهید پوست شما در عین حال که پوست شما بیش از حد خشک نشده و لایه طبیعی روی پوست باقی بماند، یک تونر بدون الکل را انتخاب کنید.

 

ترکیبات تشکیل دهنده تونر:

 

ترکیبات تونر و ساخت تونر پوستی

 

تونرها اغلب می توانند شامل ترکیبات زیر باشند:

  • عصاره یا روغن فندق: برای تنگ کننده منافذ پوست و طراوت بخشیدن به آن بدون ایجاد خشکی
  • عصاره یا روغن بابونه: با خواص ضد التهابی خود به تسکین و آرامش پوست کمک می کند.
  • آلانتوئین: به ترمیم سلول های پوستی کمک کرده و پوست را نرم و محافظت کند.
  • پرو-ویتامین B5: به توانایی آن در جذب رطوبت به محافظت از پوست ایجاد پوستی سالم کمک کرده  و پوست را کاملا آبرسانی می کند.
  • برخی تونر ها، علاوه بر خواص خود، به دلیل ترکببات موجود، می توانند به عنوان روشن کننده نیز موثر باشند. از جمله این ترکیبات که نقش روشن کنندگی دارند، می توان به ویتامین C، هیالورونیک اسید، عصاره پاپایا، جینسنگ، رتینول و غیره اشاره نمود. این تونرهای پوستی به کاهش لکه های تیره ناشی از نور خورشید، لکه های ناشی از افزایش سن، آکنه و خطوط ریز پوست نیز کمک می کنند.

دقت کنید، تونر های حاوی اسانس، رنگ ها، مواد نگهدارنده مانند پارابن، ترکیبات شیمیایی و غیره را انتخاب نکنید.

 

پاکسازی پوست با تونر برای جوش های زیر پوستی، جای جوش، آکنه و جوش های سرسیاه:

 

جوش و درمان با تونر مناسب

 

 

اگر پوست مستعد آکنه دارید، تونرهای صورت حاوی چای سبز، سالیسیلیک اسید و غیره می توانند به متعادل کردن باکتری های پوست شما کمک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری کنند. تونرهای صورت بدون الکل، عطر و روغن بوده و برای استفاده در کنار سایر محصولات درمانی آکنه، مانند پاک کننده ها، تونرها و سرم ها می توانند موثر باشند. تونر همچنین در برابر جوش های سرسیاه مفید است، زیرا می تواند هر گونه چربی اضافی را در مناطق مستعد جوش سرسیاه از بین ببرد. همچنین می تواند به تعادل pH پوست و تظیم تولید چربی شما کمک کرده و همچنین دارای خواص لایه برداری ملایم نیز می باشد.

 

گلاب به عنوان پاکسازی پوست با تونر:

 

تونر خانگی با گلاب

 

بسیاری از افراد این سوال را می پرسند، که آیا گلاب می تواند نوعی تونر باشد؟

گلاب با حفظ تعادل pH طبیعی پوست با خواص قابض خود به عنوان یک تونر عالی برای صورت عمل کرده، به تقویت و سفت شدن پوست کمک می کند. همچنین به از بین بردن چربی و آلودگی انباشته شده در منافذ مسدود شده پوست کمک می کند.

 

تفاوت تونر و میسلار واتر چیست؟

 

میسلار واتر یا تونر پوستی

 

میسلار واتر، ترکیبی از میسل، آب و سایر ترکیبات است که و می تواند به پاک کننده صورت و  آرایش و آلودگی ها از پوست، بدون ایجاد خشکی بیش ازحد کمک کند. در واقع میسلار واتر، جایگزین بسیاری از محصولات پاک کننده به خصوص شوینده های صابونی می باشد. شما در طول روز می توانید از آن برای پاکسازی صورت، خصوصا آرایش، استفاده کنید.

تونر، ترکیبی از آب و موادی مانند گلیسیرین، آنتی اکسیدان ها و غیره بوده، که استفاده از آن، پس از پاک نمودن آرایش و پاکسازی پوست صورت با میسلار واتر توصیه میشود، چرا که می تواند به تنظیم pH پوست و کنترل ترشحات چربی آن کمک کند.

در واقع تونر با میسلار واتر متفاوت بوده و از آن بایستی پس از پاک نمودن و تمیز کردن پوست با میسلار واتر، استفاده شود. لازم به ذکر است، که حتی اگر از ملایم ترین شوینده های صورت و میسلارها استفاده شود، باز هم استفاده از تونر مناسب، برای حفظ سلامت پوست، کمک به احیا، تامین مواد مغذی و شادابی آن و همچنین پاکسازی آلودگی ها و باقیمانده ی مواد آرایشی ضروری می باشد.

برای اثربخشی بیشتر تونر، پس از پاکسازی پوست، مقداری روی پد پنبه ای بریزید و با کمک پد تمامی پوست خود اعم از دور چشم، اطراف لب ها، گردن و غیره را پاک کنید. در صورتی که تونر مناسب پوست حساس زیر چشم نیست، از آن بر روی آن ناحیه استفاده نکنید. پس از استفاده از این محصول، نیازی به آبکشی نیست.

 

 

شما برای پاکسازی پوستتان، چه کارهایی انجام می ‌دهید؟ چه ویژگی‌ها و کاربردهای دیگری برای تونر و میسلار واتر می ‌شناسید؟ لطفا تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید….

 

 

منبع:

healthline

2 دیدگاه در “فواید پاکسازی پوست با تونر

  1. لیلی گفت:

    ممنون بابت مطلب خوب و مفیدتون خیلی عالی بود.

    1. nasim faraji گفت:

      پاسخ: لابراتوار نلا: با سلام، ممنون از شما.

دیدگاهتان را بنویسید