سبک زندگی, محصولات مراقبتی از ناخن, مراقبت و سلامتی

چگونه ناخن های سالم و زیبایی داشته باشیم

ناخن سالم

داشتن ناخن سالم و زیبا، از جمله دغدغه‌ های افرادی ا‌ست، که به سلامت و زیبایی خود اهمیت می‌ دهند. این موضوع می تواند علاوه بر ایجاد ظاهری خوشایند، به افزایش اعتماد به نفس آن ها در اجتماع نیز کمک کند. اولین گام زیبایی، سلامتی است و ناخن‌ های سالم، از لحاظ ظاهری زیباتر نیز هستند. بنابراین مهم است، که به فکر سلامتی ناخن هایمان باشیم. در ادامه همراه ما باشید، تا راهکارهایی را به شما معرفی کنیم، که به سلامت و در عین حال زیبایی ناخن ‌هایتان کمک می ‌کنند.

پیش از اینکه در مورد روش های حفظ سلامتی ناخن ها صحبت کنیم، لازم است علل ایجاد شکنندگی، سفیدک ، پوسته پوسته گی، نرمی و ترک آن ها را بیشتر بدانیم:

شکنندگی، ترک، پوسته پوسته شدن و نرمی ناخن ها دلایل بسیاری دارد، از جمله این دلایل می توان به: کمبود مواد معدنی و مغذی همانند کلسیم و پروتئین، برخی بیماری ها مانند مشکلات کبدی، کم خونی، عفونت های ناخن ها از جمله عفونت های قارچی و باکتریایی و غیره اشاره نمود. بروز مشکلاتی مانند ترک، سفیدک ، کبودی و شکنندگی ناخن ها باعث ایجاد ظاهری نامطلوب برای دست ها و پاها می باشد. همچنین می توانند نشانه ای از یک بیماری و یا عفونت باشند. بنابراین اطلاع از اصول مراقبتی ناخن ها امری ضروری است.

 

سلامت ناخون ها

 

نکاتی در مورد مراقبت از ناخن ها:

از ته گرفتن ناخن ها و عدم رعایت بهداشت آن ها، فشار وارد کردن، استفاده های بی مورد از ناخن ها، آسیب زدن به آن ها، جویدن ناخن ها و پوست اطراف آن ها، پوشیدن کفش و جوراب های نامناسب و تنگ، استفاده مکرر از لاک پاک کن های نامناسب حاوی استون، شستشوی بیش از حد دست ها و استفاده از پاک کننده ها و شوینده های شیمیایی، کاشت ناخن و استفاده از چسب های ناخن و غیره می توانند از جمله عوامل فیزیکی ایجاد ترک، شکنندگی و سایر مشکلات ناخن باشند. بنابراین برای داشتن ناخن هایی محکم و زیبا رعایت اصولی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، حائز اهمیت است. سوهان کشیدن منظم و رعایت اصول بهداشتی نیز می تواند شما را به این هدف نزدیک تر کند.

 

مراقبت از ناخون ها

 

  • استفاده از محصولات آبرسان:

آبرسانی و مرطوب نگه داشتن ناخن ها، تاثیر مستقیمی بر  داشتن ناخن سالم و استحکام داشته و از خشکی و شکنندگی آن ها جلوگیری می کند. از آنجایی که ناخن ها بسیار آسیب پذیر هستند و حتی با ضربه های آرام هم ممکن است آسیب ببینند، باید دست ها را به طور مرتب چرب و مرطوب نمود و یا از کرم های مرطوب کننده ناخن ها استفاده کرد. مصرف وازلین، روغن کرچک، پماد ویتامین E یا ویتامین A، روغن های گیاهی موضعی همانند روغن آووکادو، زیتون، آرگان و غیره می توانند کمک کننده باشند.

 

 

 

  • دقت در انتخاب محصولات پاک کننده ناخن:

از مصرف لاک پاک کن و یا پدها و دستمال های پاک کننده حاوی استون (Acetone) و فرمالدهید (Formaldehyde) خودداری کنید. زیرا این ترکیبات علاوه بر اینکه سمی هستند، توسط ناخن و پوست اطراف آن ها جذب می شوند. ناخن های شما را به شدت خشک و شکننده می کنند. لذا حتما در هنگام خرید، به ترکیبات مصرفی در لاک پاک کن ها توجه کنید.

 

محصولات پاک کننده ناخن

 

  • خودداری از کاشت ناخن تا حد امکان:

چسب و سایر مواد مصرفی در ناخن، به مرور باعث نازک شدن، خشکی، زردی و بروز عفونت های قارچی و  شکنندگی ناخن ها میشوند. بنابراین سعی کنید، ناخن های خود را تقویت کنید، تا دیگر نیازی به کاشت ناخن نداشته باشید و یا در صورت نیاز از ناخن های مصنوعی به جای کاشت ناخن استفاده کنید.

 

کاشت ناخن

 

  • داشتن رژیم غذایی مناسب:

داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از غذاهای سرشار پروتئین و ویتامین برای سلامت ، استحکام و زیبایی ناخن ها بسیار مهم می باشد. از جمله غذاهای مفید در این زمینه عبارت است از:

لوبیا، تخم مرغ، قزل آلا، شیر، لیموترش، روغن زیتون و روغن نارگیل، مصرف ویتامین هایی مانند ویتامین B9 یا اسید فولیک، بیوتین یا ویتامین B7، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین D و .. . همچنین نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز، به حفظ سلامتی ناخن ها و جلوگیری از خشکی آن ها کمک می کند.

 

 

سخن پایانی:

امیدواریم با دانستن روش های مراقبت از ناخن و رعایت آن ها، ناخن‌ های شما همیشه سالم و زیبا بوده و دچار آسیب دیدگی نشوند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم، اگر تجربه ‌ای در زمینه‌ ی مراقبت از ناخن دارید، در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید