دیجی نلا مگ

درمان شپش چطور و چگونه است؟

پیش از آن که در مورد درمان و رفع علائم شپش سر و  انواع درمان خانگی شپش با طب سنتی و داروهای گیاهی صحبت شود بهتر است، از راه های جلوگیری و پیشگیری از انتقال شپش بیشتر بدانیم. ضمن اینکه در مورد انگل شپش و علائم ابتلا به آن، می توانید به مقاله ی چه کسانی بیشتر شپش می گیرند، مراجعه فرمایید.

 

شپش از چه چیزی بدش می آید؟

 

ضد شپش

به طور کلی شپش ها از موادی که رایحه تند و زننده ای دارند، بیزارند. به عنوان مثال گیاهانی مانند درخت چای، اکالیپتوس، نعناع، رزماری، سرکه یا عصاره ها یا روغن های سیاهدانه، نارگیل و غیره، که می توانند با بوی ناخوشایند و آزاردهنده برای شپش، موجب دفع و از بین بردن این حشرات موذی به سبب تاثیر مخرب روی سیستم تنفسی و خفگی آن ها شوند.

 

شپش از چه چیزی به وجود می آید؟

 

همانطور که پیش تر گفته شد، شپش ها انگل هایی هستند، که برای زنده ماندن و بقای خود به بدن میزبان نیاز دارند. بنابراین زمانی که بدن میزبان وجود داشته باشد، شپش ها هم ایجاد می شوند. ممکن است در ابتدا یک شپش ماده کوچک یا یک تخم شپش باشد. اما در صورت چسبیدن به بدن و موی فرد میزبان و تغذیه از خون او، به مرور تخم ریزی کرده و بیشتر شود. لازم به ذکر است، که شپش ها در محیط های شلوغ، سریع تر به وجود آمده، منتقل شده و در واقع بیشتر فعالیت می کنند.

 

درمان شپش:

ترکیبات شیمیایی متعددی برای درمان این عفونت انگلی بکار می روند، که هریک از این ترکیبات با توجه به سن و شرایط خاص هر فرد در بیمار استفاده می شود. اما با توجه به عدم تاثیرگذاری کافی و عوارض جانبی بسیاری که با مصرف آن ها گزارش می شود، استفاده از آن ها با محدودیت همراه است.

یکی از معروف ترین داروهای شیمیایی که برای درمان شپش سر استفاده می شود، لیندان است. لیندان قادر به از بین بردن تمامی تخم ها نمی باشد و مقاومت به آن گزارش شده است. این ترکیب باید با احتیاط در اطفال مصرف شود. همچنین در نوزادان نارس، خانم های باردار و شیرده، افراد مبتلا به صرع و در افرادی که پوست ملتهب، حساس یا زخمی دارند، نباید استفاده شود.

 

ویژگی های ترکیبات موضعی موثر جهت درمان قطعی شپش

بایستی این موضوع ذکر گردد، که آب و شوینده به تنهایی قادر به از بین بردن شپش ها نمی باشد. همچنین باید به این نکته توجه شود، که ایمن ترین و مؤثرترین درمان برای فرد مبتلا انتخاب شود و استفاده از داروها باید محدود به مواردی شود، که عدم پاسخ و مقاومت به داروهای موضعی وجود داشته باشد و توجه به سن، وضعیت های خاص مانند بارداری و حساسیت های دارویی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

 

ترکیبات داروهای ضد شپش، باید دارای ویژگی های زیر باشد

  • مقرون به صرفه باشند.
  • به سهولت در دسترس قرار گیرند.
  • استفاده از آن راحت بوده و به راحتی از موی سر پاک شوند.
  • باعث مقاومت به درمان نشود.
  • برای انسان سمی نبوده و اثرات سمی بر محیط زیست نداشته باشند.
  • ترجیحا از داروهای گیاهی ضدشپش استفاده شود، که بدون عوارض جانبی هستند و برای همه افراد حتی کودکان، نوزادان و خانم های باردار و شیرده می توانند استفاده شوند.

 

 

بهترین شامپو ضد شپش خارجی:

 

شپش

شاید برای شما نیز این سوال پیش آید، که محصولات خارجی به نسبت محصولات ایرانی می توانند تاثیرگذار تر باشند و بهتر است که از محصولات خارجی ضد شپش استفاده گردد. لازم به توضیح است، که در واقع تفاوتی بین محصولات خارجی و ایرانی ضد شپش وجود دارد و هردوی آن ها در اصل با توجه به مکانیسم عمل خاص خود برای از بین بردن و نابودی شپش ها و تخم های آن می توانند موثر باشند.

 

محصولات ضد شپش گیاهی لابراتوار نلا و اکسی درم

بسیاری از افراد به دنبال درمان فوری شپش در یک شب هستند و می خواهند از محصولی استفاده کنند، که زودتر به جواب برسند. با توجه به مطالب ذکر شده، شما می توانید از محصولات گیاهی زیر، بدون عارضه جانبی و دارای خواص فوق استفاده نمایید:

 

شامپو و روغن دافع حشرات و ضد شپش نلا آنتی نیت :

 

آنتی نیت

بدین منظور، شامپو و روغن دافع حشرات و ضد شپش نلا آنتی نیت می تواند بهترین گزینه برای دفع شپش باشد و به عنوان قوی ترین داروی ضد شپش مطرح می شود. این محصول، حاوی روغن ها و عصاره های گیاهی مانند روغن نارگیل و سیاهدانه به همراه ویتامین E بوده و بدون ایجاد هیچگونه عارضه پس از استفاده، می تواند تمامی شپش ها و تخم های شپش را از روی پوست و موهای شما از بین ببرد. عکس شامپو ضد شپش را پیش تر ملاحظه فرمودید.

روغن گیاهی و غیر سمی ضد شپش اکسی لایس :

 دافع حشرات اکسی لایس

اگر نیاز به روغن ضد شپش به صورت جداگانه دارید، می توانید از روغن گیاهی و غیر سمی ضد شپش اکسی لایس نیز استفاده کنید. این روغن حاوی روغن های گیاهی سیاهدانه و نارگیل است و جهت رفع انواع شپش های پوست و موهای خود از آن بهره مند شوید. ترکیبات موجود در این روغن به راحتی باعث فلج شدن، خفگی و در نهایت مرگ شپش و تخم های شپش شود.  می توانید جهت از بین بردن شپش در خانه از موارد نام برده شده در خانه نیز استفاده فرمایید. البته محصولات بسیاری جهت درمان شپش فوری در بازار موجود هستند، که می توانند سریع تر تاثیر بگذارند.

 

 

 محلول جلوگیری از انتقال شپش :

اسپری جلوگیری از انتقال شپش

همچنین لابراتوار نلا، محلول جلوگیری از انتقال شپش را با استفاده از عصاره های گیاهی مانند عصاره شمعدانی به منظور پیشگیری از انتقال شپش از فرد آلوده به فرد سالم  تولید نموده است. این اسپری نیز به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی، بدون ایجاد عوارض جانبی می تواند برای جلوگیری از انتقال شپش و همچنین دفع شپش و تخم های آن به خصوص هنگامی که در محیط های شلوغ و آلوده قرار می گیرند، موثر باشد. از اسپری می توان قبل از خارج شدن از منزل بر روی پوست و موهای خود استفاده نمود.

 

 

اسپری دافع حشرات نلا :

دافع حشرات البسه

از جمله دیگر محصولات موجود در دفع شپش و تخم های شپش، اسپری دافع حشرات نلا می باشد. این اسپری حاوی عصاره های گیاهی گل داوودی، اکالیپتوس، مریم گلی و غیره می باشد. جهت دفع شپش از روی لباس و سایر وسایل شخصی فرد مبتلا به شپش حتی بر روی حیوانات و گل های آپارتمانی قابل استفاده است.

البته بایستی در انتها به این موضوع اشاره کرد. که درمان شپش و طول درمان شپش سر، بسته به میزان به درگیری به آن، حضور تخم های شپش و مساحت ناحیه درگیر شده، متفاوت بوده . و درمان کامل ممکن است، تا چند روز طول بکشد.

 

 

منبع:

سیستم تأمین خدمات پزشکی سرویس سلامت ملی (NHS)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید